Az Európai Unió döntése alapján a 2012 júliusa után készült új gumiabroncsokra ún. gumiabroncs címkét kell ragasztani a gyártóknak. Az Unió alapvetően azért vezette be az abroncscímkét, hogy a nyári gumi vásárlók objektív értékek alapján tudjanak választani, ne csak az ár, vagy a márkanév legyen az egyetlen iránymutató a vásárláskor. Lássuk a címkék magyarázatait!
1., Üzemanyag-hatékonyság:
Az osztályozás az A betűtől kezdődően a G betűig tart, a legjobb üzemanyag-hatékonyságú jelzéstől a leggyengébbig. Az osztályok közötti átlagos üzemanyag spórolás 5 liter körüli fogyasztású autók esetében 0,1 liter, 10 liter átlagfogyasztás esetében kb 0,2 liter lehet, a nyári gumi azonos körülmények közötti használata esetén.
2., Nedves tapadás:
A különböző nyári gumik anyaga, illetve mintázata közötti különbség különböző fékutakat jelent nedves körülmények között, erről ad tájékoztatást a tapadás betűjele. Itt is követendő az A-tól G betűig tartó skála, melynél előbbi a legrövidebb, míg utóbbi a leghosszabb féktávolságot mutatja.
Érdekesség, hogy a betűkkel jelölt kategóriák között kb 4,5 méteres fékút növekedés mérhető, ami azt jelenti, hogy egy G jelű nyári gumiabroncs mintegy 18 méteres távon képes megállítani az autót!
3., Haladási zaj:
A címke a nyári gumi által keltett külső zajterhelés mértékét jelöli, ami manapság már környezetterhelő jelentőséggel bír, főképp az autópályák környezetében. A jelölés értelmében, a besötétített hanghullámok növekvő száma zajnövekedést jelöl.
A 3 hanghullámmal jelölt nyári gumi zaja már túllépi az Unióban elfogadott maximális határértéket (már nem engedélyezett), a 2 hanghullámos a határértéknél 3 decibellel halkabb, az 1 hanghullámos pedig több, mint 3 decibellel halkabb nyári gumit jelöl.
Képek forrása: Google
2018.05.18.